Online Diary miss torayaki : bersangka baik itu amalam murni!

Tuesday 12 June 2012

bersangka baik itu amalam murni!

pagi tadi bangun terbaca gossip retis remy ishak buat aduan di twitter.

"demam panas dan call gilfriend tapi di layan seperti sampah"
sweet nya tulis status macamtu kan abg remy
then semua peminat dan paparazzi buat spekulasi yang diaorang ni akan clash la,hubungan retak menanti belah la, remy tu kebudak2 an la,tiz kejam layan boipren macam sampah la dan macam-macam lagi.
aku malas nak comment sebab tau dunia retis ni propa je lebih kan
jadi pagi ni aku mahu bersangka baik..

kisah pertama
bangun mandi terus menuju ke pejabat
memandangkan ada staf yang masih freshieee segar dari ladang,jadi harapan aku staf yang lama dapat la ajar
tapi sangkaan aku meleset sama sekali
rupanya dia dok atas kerusi hempuk buat dunno je mengadap pc buat kerja kaku macam dungu
okeh dalam hati  berdetik dia ni kenapa sombong sangat walhal semalam dah bagitahu suruh dia ajar
aku kalau dah bagi arahan sekali  kalau ko taknak dengar or buat tak tahu aku pun akan buat tak tahu jugak,malas nak marah-marah
jadi aku buat ramah dan tegur dia
"banyak kerja ke kak"
dia jawab sepatah " a ah banyak"
----------------hati aku mula menggelegak dan nak turn out jadi HIJAU nyah--------------------------

10 minit kemudian
aku masuk bilik tangan menggeletak menahan marah
then dari cermin bilik aku nampak dia bangun dan ajar that two freshie staf
pengajaran: sila bersangka baik maybe dia tak ajar that two freshie staf sebab dia BUSY

kisah kedua
seminggu lepas bff whats app
"eh kak z add one of friend yang ada dalam list friend facebook ko"
apa lagi laju jari jemari aku reply
"busybody kenapa kak z ni nak add kawan aku yang mana dia sendri tak kenal"
2hari selepas itu, kawan aku tanya sapa kak z tu?
rupaya kawan aku yang add kak z tu bukan kak z add okeh!
pengajaran: sila bersangka baik bukan kak z yang busybody tapi orang yang msg melalui whats app tu yang busy body ! (eh ingat kita kene bersangka baik)


kisah ketiga
akk yang dalam kisah pertama tu.ala staf yang lama tu  mc dua minggu yang lepas sebab rumah dia kena masuk perompak.
jadi aku pun bagitahu big bos (BB) yang staf nak EL 3 hari.BB tak percaya siap suruh pergi rumah that particular staf.sebab apa BB meroyan sampai tahap macam tu?
sebab bila call sedara dia bagitahu dia keluar
ehhhhh,ko trauma rumah baru kena rompak takkan boleh keluar bersiar-siar
jeng jeng jeng jeng
5jam kemudian baru dapat tahu dia keluar rumah balik rumah mak mentua sebab nak berubat bagi pulih semangat!!
pengajaran:sentiasa bersangka baik sebab trauma rumah kena rompak kena jumpa ustaz untuk pulihkan semangat
Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

0 ahli mesyuarat tingkap:

Post a Comment

 
Copyright © . All Right Reserved by Lyssa Faizureen